Yaşam

ÖTV’de Matrah Düzenlemesi 2023’ü Göremeyecek: Yeni Zamlar Kapıda, Otomobilciler Dertli!

Otomobil fiyatlarındaki yükselişe deva beklentisi içinde olan tüketicilere otomobil fiyatlarını aşan ÖTV’de düzenleme söylemleri hızlı bir şekilde geçen hafta devreye alınmıştı. Uzun zamandır beklenen Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) güncellemesi, Hazine ve Maliye Bakanı Nureddin Nebati’nin kesim temsilcileriyle yaptığı toplantı sonrasında 1 Aralık olarak belirtilirken, 1 hafta evvel 24 Kasım’da devreye alındı. 

ÖTV’de yapılan yeni düzenlemelerle vergi dilimleri değişmezken, dilimlerdeki matrah değişmişti. Kısaca aracın vergisiz fiyat limitleri artırılmıştı. Fakat ömrü kısa sürdü. Yeni düzenlemeler de beklenmeye devam edilirken, araba dalı temsilcilerinin yorumlarıysa ‘bir dokun bin ah işit’ biçiminde oldu.

Yılsonu artırımları matrah düzenlemesindeki güncellemeyi 1 haftada eritecek. Kesimde yeni düzenleme bekleniyor.

Yapılan düzenleme, piyasada satılan araçların yaklaşık yüzde 30’unun fiyatını etkilerken, uzmanlar, araç fiyatlarında yüzde 5-19 ortası bir indirim olacağını düşünüyordu. 

Geçen hafta yapılan düzenleme, yüklü olarak A ve B segmentteki araçların fiyatlarında yüzde 20’ye kadar düşüş yaratırken, sektörde ise beklentileri karşılamadı. 

Gelecek yıla yönelik yapılan zamların 1 Aralık sonrası devreye girmesi bekleniyor. Yapılan düzenlemenin indirimi, zamlar sonrasında silinmiş olurken, bazı modeller üst dilime dahi geçebilir.

2023’e girerken beklenen artırım furyasında, araç fiyatlarında yüzde 50’nin üzerinde bir oranda yükseliş bekleniyor.

Geçen hafta yapılan düzenlemede matrah düzenlemesinde oranın en az yüzde 100 beklenirken, yüzde 53’ü aşan olmadı. Beklendiği üzere, yüzde 100 olsaydı 594 bin TL olanların yerine 850 bin TL altında kalan araçlar yüzde 80 diliminin altında kalacak böylelikle alt vergi dilimlerinde model sayısı artacaktı.

“Zamlar > ÖTV matrah düzenlemesi”

Nasıl Bir Ekonomi’den Aysel Yücel’in aktardığına göre, bilgi tahlil şirketi Cardata Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın, enflasyonist ve kur oynaklığının olduğu süreçlerde, ayda birkaç kere dahi artırım yapılmasının mümkün olduğunu belirtirken, gelecek hafta yeni artırımların beklendiğini belirtti. 2023’e kadar fiyatların ortalama yüzde 5-10 oranında artacağını öngördüklerini, dolayısıyla gelecek haftadan itibaren birçok modelde matrah artışının getirdiği vergi avantajının kaybolacağını açıkladı.

Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) Yönetim Kurulu Başkanı Ali Haydar Bozkurt, matrah güncellemesiyle alt vergi dilimine düşen birkaç araç olduğunu, Ağustos 2021’de matrah güncellemesi öncesi 50 farklı modelin yüzde 80’lik dilimin altında kaldığını şimdiyse bunun neredeyse tüm modeller olduğunu söyledi.

Kaynak: Habertürk Yiğitcan Yıldız

İstanbul Motorlu Araç Satıcıları Derneği (İMAS) Lideri Hayrettin Ertemel de düzenlemenin ikinci elde matrah düzenlemesindekine oranla birtakım modellerde düşüş görülebileceğini açıkladı.

Otomerkezi.net CEO’su Muhammed Ali Karakaş, yaklaşık 6 aydır beklenen vatandaşların umut bağladığı, önemli fiyat düşüşleri beklenen düzenlemenin beklentilerin altında kaldığını söyledi. Döviz tarafında hudutlu yükselişlerin dahi yeni fiyat artışlarına yol açabileceğine de vurgu yapan Karakaş, seçime kadar diğer düzenleme beklemediklerini bu düzenlemenin de ikinci elde tesirli olmayacağını söyledi.

Motorlu Araç Satıcıları Federasyonu (MASFED) Genel Sekreteri Niyazi Berktaş, tüketicinin beklentilerinin karşılanmadığını belirtirken, ikinci elde ana sorunun banka kredileri olduğunu ve kredi alınamadığını savundu. İkinci el alım satımda kayıt dışılığa da vurgu yaparak, yetkililerin bu alanda düzenleme yapması gerektiğinin altını çizdi.

Hatırlatma: Ağustos 2022’de “6+6” kısıtlamasıyla sıfır araçların ikinci el satışlarında 6 ay ve 6 bin kilometre doldurmadan satışı yasaklanmıştı. Kısıtlama yalnızca ikinci el araç ticareti yapan işletmeleri kapsayarak şahısları kapsam dışında bırakmış olduğundan tartışmalara neden olmuştu.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu